מי רוצה להיות מנכ"ל/ית?

תפקידי מנכ"לות הם ללא ספק נחשקים ויוקרתיים.

יחד עם זאת , הצצה קטנה אל מאחורי הקלעים תחשוף גם אתגרים אישיים ומקצועיים מורכבים.

תפקיד המנכ"ל/ית שונה מאוד מתפקידי ניהול אחרים ולכן מיומנויות שקדמו לתפקיד לא בהכרח יהוו מפתח להצלחה בפוזיציה החדשה. המורכבות, האחריות, העומס והבדידות בצמרת כולם לוקחים חלק בעיצוב סביבה תקשורתית וניהולית שאינה  נגזרת של קודמותיה.

כניסה לתפקיד מנכ"ל/ית מחייבת הכנה מוקדמת , ביצוע התאמות ורכישת מיומנויות מאוד מתקדמות בניהול קונפליקטים, משברים והעברת מסרים. דרכו/ה של מנכ"ל/ית אינה יכולה להישען על מקריות ומזל , היא חיבת לקחת בחשבון משתנים רבים, להתבסס על נתונים אמינים מהשטח ולהיות מעוגנת במטרות ברורות ואסטרטגיה יציבה שלוקחת בחשבון שינויים אפשריים.

לעיתים, ההבנה שכלים מתפקידי ניהול קודמים אינם יעילים באותה המידה בתפקיד החדש היא גילוי כואב המלווה בתסכול ובתחושת איבוד שליטה ו/או ספקות עצמיים. לכן, יש צורך בהערכות מוקדמת ובביצוע התאמות נדרשות לפני ועם הכניסה לתפקיד. התאמות אלו מבטיחות כניסה חלקה יותר, עם הצגה עצמית מדויקת שמתמקדת במסרים מקדימים המורידים את הדריכות הסביבתית ופותחים מרחב להסתגלות והיכרות מעמיקה עם השטח, ביצוע שיחות היכרות עם מנהלים ומקבלי החלטות בחברה ומחוצה לה בצורה מדייקת ויעילה, קבלת החלטות חותכת ומדייקת, ניהול קונפליקטים ומשברים קיימים ואף מינופם לכדי הזדמנויות חדשות, קביעת מטרות ויעדים עסקיים מפורטים ולוחות זמנים תוך יצירת האסטרטגיה הטובה ביותר להשגתם, מיפוי מלא של האתגרים העומדים על הפרק והדרכים האפקטיביות להתמודדות עימם תוך עמידה ביעדים, וכן – הנחת היסודות ליצירת רשת קשרים שעשויה למלא תפקיד חשוב מאוד הן ברמה העסקית והן ברמה הפרסונלית.

תפקיד המנכ"ל/ית הוא למעשה התפקיד היחידי שפונה פנימה אל תוך הארגון באותה מידה שבו הוא פונה החוצה. הוא הקשר בין הפנים לחוץ ועבודתו קשה וייחודית.

בתצפיותיו מתמצת פיטר דרוקר את תפקידיו/ תפקידיה העיקריים של המנכ"ל/ית :

  1. הגדרה ופירוש החיצוני המשמעותי – מטרת העסק היא לייצר לקוח.
  2. תשובה שוב ושוב על השאלה : באיזה עסק אנחנו נמצאים ובאיזה עסק אנחנו לא.
  3. איזון תשואה מספקת בהווה עם השקעה נחוצה בעתיד על ידי זיהוי הזדמנויות והפעלת שיקול דעת.
  4. עיצוב הערכים והסטנדרטים של הארגון – קביעת ערכים מעצבי התנהגות ותקנים מדידים לביצועים באופן שבו הציפיות יהיו ברורות ולא מעורפלות או מטעות.

ניתוח פשוט לכאורה, הביצוע מאתגר ומורכב בהרבה.

מחקרים מצביעים על קושי רב להתמודד עם תפקיד זה בפועל ועל שיעור גבוה של אי התאמות במינויים.  הצלחה כמנכ"ל אינה תוצאה של כריזמה, מנהיגות, קשרים או ידע מקצועי . אלא שילוב של מיומנויות ספציפיות שיש להתאים את עצימותן לתחום ולסביבה הספציפית בה פועל המנכ"ל, ולהביאן לידי ביטוי באופן שתואם יעדים ריאלים שנקבעו מראש.

בין אותן מיומנויות חשובות :

אסטרטגיה – מנכ"ל/ית מעולה מתנהל/ת אסטרטגית כסטייט אוף מיינד ומניח/ה את היסודות / משקיע/ה במטרות ארוכות טווח יותר מאלו הקצרות . פתרון המתח בין סדרי עדיפויות שונים לטווח הקצר והארוך הוא ללא ספק אתגר עתיק אך הישגיהם של אלו שמיומנים בו אינם מוטלים בספק.

קבלת החלטות (גם שאינן פופולריות) באופן נחרץ – היכולת לקבל החלטות ולא להשהות אותן , גם בתנאים שאינם אופטימלים תחת הידיעה שלא תמיד הן יהיו מוצלחות ביותר. חלק מאותן החלטות יתקבלו בתקופות של חוסר וודאות, הסובלות מעמימות, ממידע חסר ובתחומים לא מוכרים. הימנעות מקבלת החלטות נחרצות עשויה לעורר חוסר שביעות רצון, לעודד שחיקה בארגון, לגרום לצווארי בקבוק ולסכן פרויקטים שלמים. מחקרים מצביעים על כך שברב המכריע של המקרים ההחלטות שמתקבלות על ידי נושאי תפקיד החלטיים הן טובות לארגון. לעומת אחרים שהחליטו מעט מדי ומאוחר מדי. כמובן שיש גם לדעת מתי לא להחליט. נושא בפני עצמו.

מעורבות והשפעה – פיתוח הבנה עמוקה של הצרכים והמוטיבציות השונות של הנפשות הפועלות מבית ומחוץ , הנהגתם לכדי פעולות בעלות ערך ומטרה המחוברת ליעדים עסקיים. יכולות תקשורתיות גבוהות הבאות לידי ביטוי גם בגיוס מתנגדים. מודעות לנזק או לתועלת הבלתי מכוונים שעשויים להיגרם ממסרים בין אם בתקשורת המילולית ובין אם בשפת הגוף. היכולת להשרות ביטחון, להיות מעורבים ונכונים לנהל קונפליקטים ו/או סכסוכים. לצד אלו , בקיאות במידע, איסוף נתונים ממקורות שונים והצלבתם, זיהוי והבנת מגמות עוד לפני שהן ברורות לכולם, יכולת לצמוח מטעויות ודוגמא אישית גם הן דרכים חשובות שבהם מיומנויות אלו יבואו לידי ביטוי.

עמידה ביעדים – אחת מהיכולות המרכזיות והמשמעותיות ביותר בתפקיד מנכ"לות היא ללא ספק היכולת לייצר תוצאות. עמידה ביעדים בונה אמון רוחבי היות והיא מעבירה מסר של יציבות שאותו כולם מעריכים. מבית ומחוץ. יחד עם זאת, זוהי יכולת שצריכה לבוא לידי ביטוי באופן רציף ועקבי לכן היא אופיינית לאלו החותרים ליעדים ריאלים ומציבים ציפיות ריאליות בהתאמה, דבר אשר בא לידי ביטוי גם בבחירת הצוותים ובעלי התפקידים הקשורים בהשגת יעדים אלו ובמעורבות בבניית תוכניות מאורגנות להשגתם.

לסיכום,

ניסיוני בעבודה מול מנכ"לים/יות מלמד עד כמה התפקיד מלווה באחריות ליצירת מערכת מיומנויות מאוד מתקדמות המאפשרות ניהול משאבים חכם ומניעה של בזבוז משאבים.

אותה מערכת, שאני אוהבת לקרוא לה, מערכת אקולוגית, מזינה בצורה ישירה ועקיפה מעגלי חיים שלמים בתוך הארגון ומחוצה לו. היא משחקת תפקיד עצום , לא פחות, ביכולת להנהיג, להגיב לשינויים, לקבל החלטות, לנהל משברים וקונפליקטים, לנהל משא ומתן, לתכנן קדימה ולהוביל לעמידה ביעדים יוצאים מן הכלל.

כל זאת, לא פחות חשוב, תוך שמירה על האיזון הנדרש באיכות חייו של המנכ"ל/ית עצמו/ה שגם לה יש תפקיד חשוב בהבטחת הצלחה מתמשכת.

תפקידי כיועצת למנכ"ל/ית הוא בראש ובראשונה להבטיח שסט המיומנויות הרחב שהוא כבר מחזיק יעודכן ויהיה בהתפתחות מתמדת, להשאיר אותו/ה עירני/ת וסקרן/ית לגבי אפשרויות נוספות, מתוחכמות יותר אם תרצו. כיועצת, אני רואה את הדברים מנקודת מבט חיצונית, הניתוח שלי מאפשר לזהות הזדמנויות עסקיות ובינאישיות שבמקרים רבים חומקות מן העין. כך גם לגבי פתרונות למצבים מורכבים או לתהליכי משא ומתן שנתקעים.

היות ואני מכירה אנשים רבים בעמדות השפעה, אני גם מוצאת לנכון ליצור חיבורים שיש בהם פוטנציאל רלוונטי ומנחה כיצד להימנע מתחושת הבידוד הנלווית לתפקידים בכירים באופן כמעט בלתי נמנע.

אין קיצורי דרך או נוסחאות פלאים, אך יש ללא ספק כלים אפקטיביים שהוכיחו את עצמם כיעילים בניהול מורכבויות כגון אלו שעימם מתמודדים הנושאים בתפקידי מנכ"לות.

שלכם,

אורלי שוורץ,

אימפקט.

שיתוף

Facebook
Email
WhatsApp

אורלי שוורץ,
מנכ"לית אימפקט.
מומחית לשיווק ותקשורת.
יועצת לאנשים ובעלי עסקים.
מנחה קבוצות, מרצה דינאמית,
EXPANDING &

להרשמה לניוזלטר